Direktlänk till inlägg 3 maj 2016

Valborg Uppsala 2016

Av Maja - 3 maj 2016 10:02



Valborg, det är väl nästan Uppsalas nationaldag ;) El valborg, "sista april" säger jag och nog många med mig. Iår inföll den ju på lördagen och jösses så fint väder det blev just på lördagen! Hela veckan har haft tråkigt väder med regn, tillochmed snö, blåst och kallt och lagom till lördagen så sprack det upp och det var runt 16-18 grader, strålande sol och blå himmel. Det var smockat med folk längst hela ån för att se forsränningen. Vi ställde oss, som vanligt, i början vid Eddaspången. Varför vet jag egentligen inte för det är itne så mycket action i början :) De tar sitt tag att få i alla båtar och det kryper lite fram men det är väl ändå chansen man har att se båtarna hela ;) Vi stod där ett tag sen gick vi vidare längst ån ner till flustret. 


                   

De sista bitarna av alla båtar som flöt i fyrisån. Vi gick runt på stan och tittade på folk, käkade sockervadd i TVÅ omgångar ;) en med vanligt vitt socker och den adra gången köpte vi en blå, en lila och rosa till alla tre barn. Gissa vilken färg Sebbe valde på sin sockervadd ;)


   


Vi köpte de oblitoriska ballongerna. Jag brukar inte köpa såna här ballonger till barnen för det är rätt dyrt plus att alla tre vill ha en varsin och jag kan tycka det är lite slöseri med pengar men alla "sista April" jag varit på de senaste 7 åren så har barnen fått varsin ballong, det har blitt som en liten tradition. I år valde Sebbe är stor guldstjärna med spindelmannen på, Alex ville ha en blå traktor och Philip valde Masch och björnen. Förra året valde de cars, ett flygplan och minionerna tror jag det var :) 


   


Efter 5 timmar på stan i stålande sol så gick vi hemmåt för att vila oss lite. Vi packade iordning vår picknickpåse och åkte vidare till morfar och Annica. Vi grillade massa olika kött (som vi alltid gör för alla vill ha sitt egna kött). Jag hade, som jag ALLTID ALLTID ALLTID äter när vi grillar och vilket jag ALLTID ätit de senaste.. ja vad vet jag.. 3-4 åren. Kyckling med hot habaneromarinad *mums* Kycklingen blir väldigt stark men det blir så gott tillsammans med lite sallad och sparris. Ibland har jag en hot bea till (jag ÄLSKAR stark mat). Barnen fick kyckling med vanlig allround marinad. Morfar grillade älgfile och Annica grillade fläskfile :) 


 


Vi stannade hos morfar till runt 19-1930 sen åkte vi hem, jäste lite. Klädde på oss lite varmare jackor och tog med vagnen ner till ån nästan precis där vi bor för att se på majbrasor eller kasar, vet inte vad de heter, elden säger jag :) De har två stycken eldar, en som de tände kl 20 och en som tändes kl 21. Vi tänkte bara först kolla på den som var kl 20 men de var rätt skönt ute och det är ändå fint att se elden så vi stannade kvar och kolla när de startade andra brasan. Vi kom hem runt 22 igen och då däckade både jag o barnen på en gång :) 

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maja - 9 maj 2016 11:10

Barnen har varit hemma snart en vecka pga av sjukdom och ledighet ifrån skolan och förskola. I fredags var alla tre lediga ifrån skolan så då passade vi på att vara ute i soliga vädret. Vi körde en lekparks roadtrip och var iväg till 6 olika lekplats...

Av Maja - 8 maj 2016 15:47

Igår lördag, var vi hemma hos therese och barnen. Vi skulle fira både att therese, moa och jag fyllt år. Eftersom vi är 5 st som fyller år under två veckors tid så delade vi upp det lite. Man orkar inte riktigt åka till alla 5 så Alex och Max firade ...

Av Maja - 3 maj 2016 08:13

        

Av Maja - 2 maj 2016 12:17

Har varit på jakt efter ett trähjul länge men de är så fruktansvärt dyra, förmodligen för de är gamla och lite slitna så det finns nog ett värde i det plus att det går mycket trender i just slitet och trä just nu. Jag hittade iallafall en gamal spinn...

Av Maja - 2 maj 2016 09:26

I slutet av mars fyllde min skrutt 3 år! Det var lite problematiskt när jag var gravid med honom men vill inte gå in på de, inte nu iallafall. Jag är bara SÅ tacksam för att det var just HAN som kom till oss då!   Vi firade hans födelsedag i påsk...

COPYRIGHT

COPYRIGHT - Alla bilder på denna sida är mina och jag äger rätten till de. Du får inte låna/kopiera eller ta bilderna från denna sida utan att fråga om lov först. Om du får låna en bild så ange källa. 

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards